vrijdag 19 januari 2018, 20.15 uur
O Nederland – Giardino Musicale
Oude muziek uit Nederland van Sweelinck, Van Wassenaer e.a. door Kim Stockx, blokfluiten / fagot - Elske Tinbergen, barokcello / basviool - Jérôme Brodin, klavecimbel
O Nederland – Giardino Musicale
Giardino Musicale brengt een ode aan de muziek van de lage landen zoals die klonk in de Renaissance en de Barok. Er is natuurlijk aandacht voor de – relatief – grote namen als Sweelinck en Van Wassenaer, maar daarnaast ook voor de muziek zoals die te horen was op markten en in herbergen. Als kers op de taart maakt Giardino Musicale een uitstapje naar de Nederlandse hedendaagse muziek, en laat horen hoe deze op historische instrumenten klinkt.
Met het programma O Nederland wil Giardino Musicale een beeld schetsen van de muziek in de Lage Landen, haar bloei en glorie beginnend in de Gouden Eeuw.
Componist en organist Jan Pieterszoon Sweelinck wordt gezien als de belangrijkste componist uit de Noordelijke Nederlanden op de grens van Renaissance en Barok. Van hem zijn o.a. meer dan 70 werken voor toetsinstrumenten overgeleverd. Afkomstig uit de Zuidelijke Nederlanden is de Antwerpse componist Nicolaus a Kempis, o.a. bekend om zijn vier bundels met sinfoniae voor huiselijk gebruik.
In herbergen waren vaak instrumenten beschikbaar voor iedereen die er op kon spelen. Er werden regelmatig korte liedjes gespeeld uit bundels zoals Oude en Nieuwe Hollantse Boeren Lietjes en Contredansen (met aansprekende en beeldende titels als: ‘De boer die was syn koetie kwyt’ en ‘Ik gink eens Vreyen tot Amsterdam’).
Edelman en diplomaat Unico van Wassenaer had een stiekeme passie… hij componeerde!
Naast musici en componisten van eigen bodem had Nederland in het algemeen en Amsterdam in het bijzonder ook een grote aantrekkingskracht op buitenlanders. De uitgeverij van Estienne Roger in Amsterdam publiceerde zo, naast muziek uit Nederland, ook heel veel muziek van buitenlandse componisten, waaronder hobosonates van Schickhardt (opgedragen aan Jan Willem Friso, Prins van Oranje en Nassau). Cellist en componist Alexis Magito (Rotterdam 1711) stamt uit een Duinkerkse acrobaten familie, die in de 18e eeuw in Nederland uitgebreid furore maakte.
Programma
Nicolaus à Kempis (c. 1600-1676)
Sinfonia 1 in d
(Uit: Symphoniæ unius, duorum, trium, IV. et V. instrumentorum adjunctæ quatuor 3. instrumentorum & duarum vocum. Antwerpen: Pierre Phalèse, 1647)
Alexis Magito (1711-1773)
Sonate VI in D voor cello en klavecimbel
Adagio – Allegro – Ciciliana – Minuetto Primo/Secondo
(Uit: Six sonate for the violoncello e basso Cambridge: John Wynne, c. 1759)
Unico van Wassenaer (1692-1766)
Sonata prima in F voor blokfluit en klavecimbel
Grave – Allegro – Adagio – Giga presto
(Uit: manuscript: Sonate di Flauto a Solo et Basso per il Cembalo)
Pieter Dircksz Pers (?-?)
Fantasia voor blokfluit en basviool
(Uit: ’t Uitnemend Kabinet, Tweede deel. Amsterdam: Paulus Matthysz., 1649)
‘De Speelman met een Oogh’
’te Haerlem in de Witte Swaen’
‘Ik gink eens Vreyen tot Amsterdam’
‘Droevige Princesse’
‘De boer die was syn koetje kwyt’
‘Allemande Quepeeren’
(Uit: Oude en Nieuwe Hollantse Boeren Lietjes en Contredansen, 1e, 3e & 4e deel. Amsterdam: Estienne Roger, c. 1700)
Pauze
Willem Wander van Nieuwkerk (1955)
Adagio, non adagio (1987) voor altblokfluit, cello & klavecimbel
Jan Pieterszoon Sweelinck (1562-1621)
Fantasia Cromatica
Mr Carolo (?-?)
Sonata VI in Bes voor basviool, fagot en klavecimbel
Largo – Poco Allegro – Adagio – Canzona – Allegro
(Uit: X Sonates à 2 Violes de Gambe & 1 Basse Continue, également bons à jouer sur 2 Bassons ou Basses de Violon. Amsterdam: Estienne Roger, 1702)
Giardino Musicale
Kim Stockx blokfluiten, fagot
Elske Tinbergen barokcello, basviool
Jérôme Brodin klavecimbel
‘Giardino Musicale’ staat voor een tuin vol muzikale bloemen.
Grote spectaculaire bloemen, en ook heel kleine, tere exemplaren.
Een grote variatie aan contrasterende en harmoniërende kleuren en verschijningsvormen.
Het internationale barokensemble Giardino Musicale, dat zowel in grote als kleine bezetting optreedt, is in 2006 opgericht door blokfluitiste/hoboïste Eva Harmuthová en celliste Elske Tinbergen.
Het ensemble beperkt zich qua repertoire niet alleen tot de geijkte stukken: Giardino Musicale wil een podium zijn voor bijzondere ‘onontdekte’ muziek.
Bij kamermuziekconcerten worden ook bijzondere instrumenten tot klinken gebracht (zoals oboe da caccia, basse de violon, violoncello piccolo, viola d’amore en basblokfluit), en wordt de muzikale beleving geïntensiveerd door een mondelinge toelichting met achtergrondverhalen, ‘spicy details’ en de samenhang van de uit te voeren werken, zo nu en dan aangevuld met enkele theatrale elementen.
Kim Stockx studeerde blokfluit bij Dorothea Winter en Daniël Brüggen aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag. Na het behalen van haar Bachelor diploma in 2009 besloot ze een tweede bachelorstudie te volgen voor Dulciaan, Barokfagot en Klassiek fagot bij Donna Agrell, Wouter Verschuren en Alberto Grazzi. In 2012 sloot ze de tweede studie af en in 2014 behaalde zij haar Master, beide Cum Laude. Kim heeft onder andere gewerkt met dirigenten als Ton Koopman, Peter Dijkstra, Lars Ulrik Mortensen, Jana Semeradova, Patrick Ayrton, Jos Vermunt en Christina Pluhar.
Elske Tinbergen studeerde cello bij Ran Varon en barokcello bij Viola de Hoog, Jaap ter Linden en Lucia Swarts. Tevens specialiseerde zij zich aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag in het bespelen van de 5-snarige violoncello piccolo. Masterclasses volgde zij bij Anner Bijlsma.
Elske maakte een aantal jaren deel uit van het European Union Baroque Orchestra. Met Les Musiciens du Louvre o.l.v. Marc Minkowski speelde zij o.a. in de Nederlandse Opera productie van Händel’s ‘Giulio Cesare’, en zij werkte in hetzelfde orkest mee aan de CD-opname ‘Rameau: une symphonie imaginaire’, die een Edison 2006 heeft gewonnen.
Kamermuziek maakt Elske o.a. in duo Tinbergen/Boysen (hun debuut-cd met muziek uit de Nederlanden verscheen in 2012), het barokensemble Giardino Musicale, en La Barca Leyden (de cd ‘Music at the court of Jülich-Berg’ won een Gouden Label 2012). Tevens speelt zij in Musica Poetica en the Northern Consort. Met Ensemble l’Esprit Musical was zij prijswinnaar op het Internationale Van Wassenaer Concours.
Elske is als part-time promovenda verbonden aan de Academie der Kunsten van de Universiteit Leiden, waar zij onder leiding van Professor Ton Koopman onderzoek doet naar de Nederlandse cello in de 17de en 18de eeuw.
Elske heeft een passie voor lesgeven in zowel cello als barokcello. Voor de Vereniging Huismuziek geeft zij regelmatig cursussen ensemblespel en barokinterpretatie. Daarnaast is Elske gastdocente voor historische documentatie aan het Utrechts Conservatorium.
Jérôme Brodin was acht jaar toen hij zijn eerste ervaring opdeed met het klavecimbel. Bij toeval ontdekte hij dit bijzondere instrument op de muziekschool van zijn woonplaats Compiegne (Fr) en werd er meteen door geraakt. In hetzelfde jaar werd hij toegelaten tot de klas van Sylvie Pécot-Douatte bij wie hij tot op zestienjarige leeftijd klavecimbel studeerde.
Na te zijn verhuisd naar Bretagne, studeerde Jérôme van 2002 tot 2007 klavecimbel aan het Conservatorium van Rennes bij Pascal Dubreuil. Tegelijkertijd behaalde hij zijn Bachelor Musicologie aan de Universiteit van Rennes. Vervolgens studeerde hij klavecimbel en continuo aan het Utrechts Conservatorium bij Siebe Henstra, waar hij in 2011 zijn Masterdiploma behaalde. Sindsdien speelt Jérôme met vele ensembles, met als meest bekende de Holland Baroque Society, Barok Opera Amsterdam and Opéra Louise. Regelmatig speelt hij zowel kamermuziek als solo. Zo vormt hij met Bernadeta Astari (soprano) en Glòria Coll Domingo (cello) het ensemble Les Sélénites.
€ 20,00 voorverkoop / € 22,50 aan de zaal – CJP € 2,50 korting